PAUL JACKSON POLLOCK (CODY, 28
DE GENER DE 1912 - SPRINGS, 11
D'AGOST DE 1956) FOU UN ARTISTA ESTATUNIDENC, REFERENT
EN EL MOVIMENT DE L'EXPRESSIONISME ABSTRACTE. CONSIDERAT
UN DELS PINTORS MÉS IMPORTANTS DELS ESTATS UNITS AL SEGLE
XX.
BIOGRAFIAVA NÉIXER EL 28 DE GENER DE 1912 A CODY, WYOMING, I
POSTERIORMENT, EL 1929, ES VA
MUDAR A NOVA YORK, ON VA ESTUDIAR AMB EL PINTOR THOMAS HART BENTON.
POLLOCK ES VA DISTANCIAR DE L'ART
FIGURATIU I VA DESENVOLUPAR TÈCNIQUES COM EL SPLASHING O EL DRIPPING,
CONSISTENTS A LLANÇAR PINTURA SOBRE LA TELA O DEIXAR-LA DEGOTAR DAMUNT
D'AQUESTA (ACTION PAINTING), SENSE
UTILITZAR DIBUIXOS NI ESBOSSOS. A CAUSA D'AQUESTA FORMA DE PINTAR, POLLOCK VA
SER ANOMENAT "JACK THE DRIPPER" (JOC DE PARAULES AMB "JACK THE
RIPPER" O "JACK L'ESBUDELLADOR", I
"DRIPPER" O "GOTEJADOR", I QUE PODRÍEM TRADUIR COM
"JACK EL GOTEJADOR").
DES DE 1938 FINS A 1942 VA
TREBALLAR PER AL FEDERAL ART PROJECT (PROJECTE
D'ART FEDERAL), I DURANT LES DÈCADES DELS ANYS
1950 I 60 POLLOCK VA
REBRE SUPORT DE LA CIA PER MITJÀ
DEL CONGRESS
FOR CULTURAL FREEDOM (CCF, CONGRÉS PER A LA LLIBERTAT CULTURAL).
ES VA CASAR AMB LEE KRASNER EL 1945. DE LA SEVA
CURTA VIDA, ES DIU QUE ELS ÚNICS ANYS DESTACABLES VAN SER AQUELLS QUE VA
ASSOLIR CONTROLAR EL SEU ALCOHOLISME, ÉS A DIR,
EL PERÍODE 1949-1950. PEGGY
GUGGENHEIM VA SER EL SEU MECENES, QUI LI LLIURAVA UNA MENSUALITAT.
LA CARRERA DE POLLOCK ES VA VEURE SOBTADAMENT INTERROMPUDA QUAN VA MORIR EN
UN ACCIDENT DE COTXE EL 1956.
VA SER L'OBJECTE DELS DOCUMENTALS JACKSON POLLOCK (1987) I JACKSON
POLLOCK - LOVE & DEATH ON LONG ISLAND (JACKSON POLLOCK - AMOR I MORT A
LONG ISLAND) (1999) AIXÍ COM
EL BIOPIC POLLOCK PROTAGONITZAT I DIRIGIT PER ED
HARRIS.
UN ANTERIOR DOCUMENTAL DE 10 MINUTS JACKSON POLLOCK 1951 VA SER
DIRIGIT PER HANS NAMUTH I TENIA MÚSICA DE MORTON
FELDMAN.
OBRA
VA TENIR UNA FORTA INFLUÈNCIA DELS MURALISTES MEXICANS, L'ART DE PICASSO I
L'AUTOMATISME SURREALISTA, COSA QUE EL VA DUR A INICIAR UNA
PINTURA MOLT EXPRESSIVA I GESTUAL AMB UN REREFONS EXPRESSIONISTA FINS A ARRIBAR
A LA PURA ABSTRACCIÓ MITJANÇANT EL MÈTODE DEL DRIPPING. JOAN
MIRÓ VA AFIRMAR
QUE EN LA SEVA OBRA HAVIA TROBAT «LA LLIBERTAT QUE VA PODER PRENDRE EL PINTOR I
FINS ON PODIA ANAR, MOLT MÉS ENLLÀ DELS SEUS LÍMITS. D'ALGUNA MANERA, LA NOVA
PINTURA NORD-AMERICANA EM VA ALLIBERAR»
LA SEVA PINTURA MÉS FAMOSA "JACKSON POLLOCK #5", 1948, TÉ EL
RÈCORD DE SUBHASTA EN VENDRE'S PER 140 MDD (USD140,000,000), QUE LI VA TREURE
EL LLOC A LA PINTURA DE GUSTAV
KLIMT "RETRAT D'ADELE BLOCH-BAUER I", VENUDA PER 135 MDD.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada